Nieuws

Terug naar overzicht

In de maak: hybride-rallyauto van Hyundai

6 april 2021

Hyundai behoort tot de grootste fabrikanten van ecovriendelijke (familie)auto’s en gaat zich nu ook richten op verduurzaming van de autosport. We hadden al aangekondigd deel te gaan nemen aan het PURE ETCR-toerwagenkampioenschap voor elektrische raceauto’s. De eerste race vindt plaats in juni op het circuit van Vallelunga in Italië. Maar Hyundai kijkt verder. Zo zijn we ook druk met de ontwikkeling van een gloednieuwe hybride-rallyauto.

Hyundai behoort tot de grootste fabrikanten van ecovriendelijke (familie)auto’s en gaat zich nu ook richten op verduurzaming van de autosport. We hadden al aangekondigd deel te gaan nemen aan het PURE ETCR-toerwagenkampioenschap voor elektrische raceauto’s. De eerste race vindt plaats in juni op het circuit van Vallelunga in Italië. Maar Hyundai kijkt verder. Zo zijn we ook druk met de ontwikkeling van een gloednieuwe hybride-rallyauto.



Eer hooghouden in rallysport

Vanaf 2021 stapt het World Rally Championship (WRC) over op hybride-rallyauto’s. Nu zijn dat nog 380 pk sterke bolides met een 1,6-liter turbobenzinemotor. Hyundai werkt hard aan een nieuwe rallyauto met hybride-aandrijving waarmee het zijn huidige leiderschap in deze tak van sport wil continueren. Al twee jaar op rij – in 2019 en 2020 – won Hyundai de constructeurstitel in dit spectaculaire wereldkampioenschap.

Daarnaast is Hyundai een van de deelnemers aan de PURE ETCR Series, een gloednieuw toerwagenkampioenschap met volledig elektrische sportauto’s. Hyundai is een van de pioniers in deze spectaculaire tak van emissieloze autosport. Deelname aan de PURE ETCR Series is een nieuwe stap in de missie van Hyundai om autosport groener te maken en draagt bij aan de transitie naar volledig elektrische en emissievrije mobiliteit.

Hyundai gaat met de elektrische raceauto Veloster N ETCR deelnemen aan de PURE ETCR Series.

Elektrische raceauto met 350 pk

Voor de PURE ETCR Series heeft Hyundai een bijzondere elektrische raceauto ontwikkeld, de 350 pk sterke Veloster N ETCR. Hij is gebouwd op het hoofdkwartier van Hyundai Motorsport in het Duitse Alzenau waar ook de high-performance N-modellen i30 N en i30 Fastback en toerwagen i30 N TCR zijn ontwikkeld. De elektrische raceauto van Hyundai heeft achterwielaandrijving en beschikt over een middenmotor. De PURE ETCR Series gaan in juni van start op het circuit van Vallelunga in Italië.

Hyundai loopt wereldwijd voorop op het gebied van hybride-, plug-in hybride- en volledig elektrische aandrijflijnen en brandstofceltechnologie. De ervaring en kennis die Hyundai vanaf dit jaar in het ETCR-kampioenschap gaat opdoen, wil het gebruiken voor het verder verfijnen van zijn geëlektrificeerde modellengamma.

MEER OVER ELEKTRISCH RIJDEN

Tags:


Bekijk ook