Nieuws

Terug naar overzicht

Hyundai brengt Van Goghs bij jou thuis

7 mei 2020

Altijd al een Van Gogh bij jou thuis aan de muur willen hebben? Dan is dit jouw kans! Het Van Gogh Museum leent namelijk een aantal zogeheten Museum Editions van Van Goghs meesterwerken uit aan mensen die dat volgens een vriend, buur, collega of familielid verdienen. En omdat Hyundai partner is van het Van Gogh Museum, brengen wij de schilderijen op gepaste wijze – in een kleurige IONIQ Electric – bij je thuis.

Een Museum Edition is een driedimensionale reproductie van een Van Gogh-schilderij waarvan de afmetingen, kleuren en het reliëf zo precies mogelijk overeenkomen met het origineel. Ook de –handgemaakte – lijst komt overeen met de originele lijst en is niet van echt te onderscheiden.

Meesterwerken uitlenen

Omdat het Van Gogh Museum in verband met de huidige corona-maatregelen tijdelijk is gesloten en bezoekers niet in het echt kunnen genieten van de kunstwerken, heeft het museum besloten enkele Museum Editions van Van Goghs meesterwerken uit te lenen. In totaal stelt het Van Gogh Museum negen verschillende driedimensionale Museum Editions beschikbaar, waaronder de beroemde werken Amandelbloesem (uit 1890), Zonnebloemen (1889) en Landschap bij avondschemering (1890).

Wie gun jij een Van Gogh?

Via de speciale website Van Gogh Museum leent uit kun je iemand nomineren voor een Museum Edition. Het enige wat je moet doen is laten weten waarom je hem of haar een ‘Van Gogh’ gunt. Uit alle nominaties worden vijf winnaars geselecteerd.

De winnaars krijgen het meesterwerk, inclusief schildersezel om het werk op te plaatsen, tot aan de voordeur bezorgd en kunnen daar twee weken van genieten. Vervolgens kiest het museum opnieuw vijf gelukkigen uit en reizen de kunstwerken door naar een volgende bestemming.

Partner van Van Gogh Museum

Hyundai is sinds 2016 partner van het Van Gogh Museum. De samenwerking past helemaal in de visie van Hyundai om een breder publiek kennis te laten maken met de schoonheid van kunst en design. Dat is ook de reden dat Hyundai wereldwijd met meerdere musea partnerschappen heeft.