Nieuws

Terug naar overzicht

Gloednieuwe hot hatch i20 N geeft zich bloot

6 mei 2020

Hyundai Motorsport gaat zijn N-familie uitbreiden. Na de i30 N en i30 Fastback N komt er nu ook een i20 N. Hoe de supersportieve vijfdeurs hatchback er precies uit komt te zien houden we nog even geheim. Wel kunnen we je alvast spannende beelden laten zien van een spectaculaire wintertest in een prototype van de i20 N door onze Thierry Neuville. De Belgische rallycoureur voelt daar niet alleen de gloednieuwe hot hatch aan de tand, maar ook de rallyauto i20 WRC en de RM19, een studiemodel die de basis moet vormen voor een toekomstig supersportief topmodel. Bekijk hieronder de beelden:

Extreme omstandigheden

De tests vonden eerder dit jaar plaats op een bevroren meer nabij het Zweedse Arjeplog, een populair wintertestgebied voor autofabrikanten. De extreme kou – het hele jaar door – maakt van Arjeplog de perfecte locatie om voertuigen onder extreme omstandigheden te testen. Op sommige dagen daalt de temperatuur tot naar liefst -30 graden Celsius. Net als de andere high-performance N-modellen i30 N en i30 Fastback N wordt ook de i20 N ontwikkeld met het oog op straat- en circuitgebruik.

Ontdek de i30 N

Ontdek de i30 Fastback N
 

Rallycoureur Thierry Neuville

Achter het stuur van de i20 N, i20 WRC en de RM19 zit Thierry Neuville. De Belg is een van de beste rallycoureurs ter wereld en eindigde vorig jaar als tweede in het World Rally Championship. De bevindingen van Thierry Neuville zijn van grote waarde en worden door de ingenieurs van Hyundai gebruikt voor de verdere ontwikkeling van de sportieve hatchback. In de video hieronder vertelt hij over zijn ervaringen in zweden:

Nieuwe technologieën

Hyundai Motorsport richt zich behalve op raceauto’s ook op het testen van nieuwe technologieën in een reeks van high-performance conceptmodellen, Racing Midship genaamd (RM). RM dient als testbed, of rollend lab, om nieuwe ideeën te ontwikkelen en te testen. Het meeste recente RM-model is de spectaculaire RM19, uitgerust met een forse achterspoiler en een 390 pk sterke 2,0-liter turbobenzine middenmotor.

Hyundai is daarnaast ook actief in toerwagenraces. In 2017 nam Hyundai voor de eerste keer deel met de i30 N TCR. Sindsdien heeft Hyundai twee opvolgers van toerwagens ontwikkeld: de Veloster N TCR en de volledig elektrisch aangedreven Veloster N ETCR.

Raceauto’s die ontwikkeld zijn voor de autosport, dienen als inspiratiebron voor Hyundai’s high-performance N-modellen. Deze zijn ontwikkeld voor straatgebruik, maar hebben ook serieuze circuitcapaciteiten.

Tags: Hyundai N